OPEN BRIEF AAN MINISTER KRIS PEETERS

Mechelen, 16 oktober 2017

Geachte Kris Peeters, minister van Werk, Economie en Consumenten, bevoegd voor intellectuele eigendom, in het bijzonder auteursrecht en naburige rechten,

Wij schrijven veel liever een song dan een brief aan een politicus. Maar door uw recente persbericht over beheersmaatschappijen (SABAM, PlayRight etc) kunnen we niet anders. U zegt o.a. “auteurs en artiesten lopen ondertussen geld mis waar ze recht op hebben. Ik werk aan een actieplan om de schulden van auteursrechtenverenigingen aan auteurs en artiesten weg te werken.” Sta ons toe die woorden op hun waarheidsgehalte te toetsen.

 

Het klopt dat er bij alle Belgische beheersmaatschappijen samen een tegoed van honderden miljoenen pending is. Maar dat zou u en ons niet mogen verontrusten, integendeel. Als dat niet zo was zou dat betekenen dat die organisaties wel uitkeren, maar niet meer innen. Hoezo? Wanneer elk jaar gelden aan rechthebbenden worden overgemaakt, wordt in dezelfde periode geïnd bij betalingsplichtige gebruikers van artistieke content. Dus is er bij de beheersmaatschappijen altijd een verschuivende hoeveelheid geld in kas. De hoogte daarvan varieert mee met economische conjunctuur en succes van het culturele aanbod. Dat inningen in stijgende lijn gaan zegt niets over de snelheid waarmee Sabam en PlayRight uitkeren. U benoemt deze kenmerken van het collectief beheer niet. Zo blijft er enkel suggestie over. Zelfs insinuatie. Hopelijk wil u de dingen gewoon simpel voorstellen en suggereert u niet dat beheersmaatschappijen bewust en structureel geld achterhouden. Dat zou namelijk een motie van wantrouwen zijn.

 

Wat de “schulden” betreft. Onze beheersmaatschappijen (die wij als vennoten mee sturen en kritisch onder de loep houden) worden door een dienst binnen uw administratie gecontroleerd. Die is perfect op de hoogte van de samenstelling van uitstaande rechten, aangezien beheersvennootschappen strenge rapporteringsregels moeten navolgen. U kan tot op de euro nagaan welke inningen simpelweg in afwachting zijn van verdeling, welke rechten betwist worden, voor welke geïnde rechten nog info ontbreekt enzovoort. Uw uitspraak over de “schulden van auteursrechtenverenigingen” is dus ook foutief.

 

U zegt nog dat u recent initiatief nam tot een wet die beheersvennootschappen verplicht om rechten binnen de 9 maanden na het jaar van inning uit te keren. Dat is niet erg netjes. U weet dat dit geen vrucht van uw eigen arbeid is, maar de consequentie van de verplichte implementatie van een Europese Richtlijn uit 2014. Een omzetting waarmee de Belgische Staat trouwens al een jaar te laat was. En eigenlijk bracht die implementatie in België niet eens veel bij, want de beheersvennootschappen (dat mag ook al eens in België) liepen al jaren voorop. En die maximum drempel op de beheerskosten waar u zich op beroemt? Die dateert van 2014. Inderdaad, van voor u de bevoegde Minister werd.

 

Dus in alle eerlijkheid, geachte heer Minister, uw communicatie doet ons fronsen. Zou het toch kunnen dat u, ondanks het feit dat u Sabam en PlayRight in een fout daglicht stelt, artiesten toch een warm hart toedraagt? Zo ja, dan is het erg vreemd dat dat niet blijkt uit de politiek die u tot nu toe als bevoegd minister heeft gevoerd. Hier komen de lastige vragen.

 

Waar blijft het sluitende wettelijke kader inzake kabelrechten waar auteurs en uitvoerende kunstenaars al vele jaren op wachten? Tientallen miljoenen euro zouden hen eigenlijk moeten toekomen. Onze beheersvennootschappen krijgen niet de nodige rechtsmiddelen en dus blijft al dat geld daar waar het niet thuis hoort. En hoe staat het met de billijke vergoeding voor acteurs, die net zoals muzikanten recht hebben op een vergoeding voor hun publieke prestaties? Drie jaar schoof u de uitvoering van de wetsbepalingen voor u uit, om bij het begin van de zomer een wetsontwerp te droppen dat beoogt die vergoeding alweer af te schaffen. En dan moeten we het ook nog hebben over de inningsmodaliteiten en tarieven van de billijke vergoeding voor muzikanten. Die dreigen ernstig uitgehold te worden ingevolge een Koninklijk Besluit in the making dat uw stempel draagt. U rijdt voor de creatievelingen, zegt u? Dan toch eerder achteruit.

 

En wat met de billijke vergoeding voor digitale exploitatie (streaming en downloading) van de werken van auteurs en de prestaties van uitvoerende kunstenaars? Wat met de noodzakelijke modernisering van de thuiskopievergoeding ingevolge de voortschrijdende opslag in de cloud? Het zijn levensbelangrijke kwesties voor de creatieve sector, waarover we u nog nooit hebben gehoord – laat staan dat de Belgische regering er al een standpunt die naam waardig over in nam op het Europese forum. Halve waarheden over de beheersvennootschappen en hun geldstromen lukken wel. Daarmee moet worden verhuld dat die geldstromen uitgerekend door u worden ingeperkt. Voor het goed van artiesten zegt u? De vervelende waarheid is dat een bevoegde minister nog nooit zo weinig actie heeft ondernomen voor de kleine, hardwerkende ondernemers die auteurs en artiesten (ook) zijn. Dat vinden wij een gemiste kans. We bespreken graag met u hoe we samen vooruitgang kunnen boeken. Want wij verdienen beter, en u kan (dat weten we zeker) veel beter.

 

Tom KESTENS

Voorzitter GALM

Genootschap Artiesten Lichte Muziek

 

Posted in: NIEUWS, OPINIE

Tags:

Short URL: http://galm.be/?p=381

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*