PERSBERICHT “GALM ziet uitdagingen nieuwe Voorzitter SABAM”

BRUSSEL, Vrijdag 28 mei 2016

Grote uitdagingen voor kersvers Voorzitter SABAM Pierre Mossiat

Een muziekuitgever wordt Voorzitter van SABAM. Historisch feit voor de beheersvennootschap, en volgens GALM niet zonder uitdagingen.

Het ‘Genootschap Artiesten Lichte Muziek’ wil Pierre Mossiat feliciteren voor zijn verkiezing tot Voorzitter van SABAM. Met zijn verkiezing wordt nu voor het eerst sinds de opstart in 1922 een publisher (muziekuitgever) de voorman van de ‘Société d’Auteurs Belge – Belgische Auteurs Maatschappij’. GALM wenst de kersverse Voorzitter alvast een succesvolle periode aan het hoofd van de nieuwe Raad van Bestuur, die maandag 23 mei nog door de stemgerechtigde vennoten aangeduid werd op de jaarlijkse Algemene Vergadering.

Toch wil GALM ook graag een kanttekening plaatsen. Het was voor SABAM en de betrokken auteurs wellicht opportuner geweest om een auteur als Voorzitter uit te spelen. Uiteraard niet omdat dat al sinds de oprichting de gewoonte is. Wel om eerder strategische redenen. De beheersvennootschap wil namelijk de band aanhalen met zijn meer dan 40 000 auteurs/vennoten, en wil daarbij inzetten op transparante communicatie. Een Voorzitter met een artistiek profiel, waarin de auteurs zich als dusdanig herkennen, was daarbij volgens ons van groot belang geweest. Ook in het hoogdringende maatschappelijke debat rond auteursrechten had SABAM volgens ons best een voortrekkersrol gegeven aan een auteur. De belangrijkste stem in dat debat is volgens GALM namelijk de artiest/auteur zelf. Het gaat tenslotte over zijn rechten, zijn creatie en werk. Jammer dat SABAM dat signaal bij deze dus niet versterkt. Het is nu afwachten hoe de nieuwe Voorzitter, die als publisher een ander profiel heeft, die belangrijke uitdagingen zal aanpakken.

GALM rekent er alvast wel op dat Pierre Mossiat zijn jarenlange expertise in de materie en zijn (inter)nationale netwerk zal inzetten om het draagvlak voor correcte vergoeding voor auteurs te vergroten en te versterken. Er is lobbywerk nodig op alle fronten. Want de uitdagingen zijn, zoals gezegd, zeer groot.

Voor GALM vzw,

Tom Kestens & Eva De Roovere

Voorzitter & Onder – Voorzitster

Twitter @GALMOfficial